تبلیغات
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی - راهبرد های جهانی سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای فعالیت های فیزیکی و سلامت(1)
 
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

سازمان بهداشت جهانی در زیرگروه راهبرد های جهانی فعالیت های فیزیکی و سلامت، در سه رده سنی توصیه های کلی برای انجام فعالیت های فیزیکی را ارائه داده است.

گروه سنی اول : 5 تا 17 سال

گروه سنی دوم : 18 تا 64 سال

گروه سنی سوم : 65 سال به بالا

 در این قسمت ابتدا به توصیه های فعالیت های فیزیکی رده سنی 18 تا 64 سال می پردازیم:

در بزرگسالان گروه سنی 18 تا 64 سال فعالیت فیزیکی شامل اوقات فراغت (مثل: پیاده روی، رقص، باغبانی، کوهنوردی و شنا) ، رفت و آمد (مانند: پیاده روی یا دوچرخه سواری) ، شغل (مثل کارهای فیزیکی) ، انجام امور خانگی، بازی، ورزش ها یا تمرینات منظم و برنامه ریزی شده در غالب روزانه، خانوادگی و فعالیت های گروهی می باشد. این فعالیتها به منظور بهبود قلبی-تنفسی، آمادگی عضلانی، سلامت استخوان، کاهش خطر ابتلاء به بیماری های غیر ناقل و افسردگی توصیه می شوند.

بزرگسالان در رده سنی 18 تا 64 سال باید در طول هفته حداقل 150 دقیقه  فعالیت فیزیکی هوازی با شدت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت با شدت زیاد یا ترکیب معادلی از این دو را انجام دهند. فعالیت های هوازی باید حداقل به مدت 10 دقیقه انجام پذیرد. برای دستیابی به مزایای سلامت بیشتر، بزرگسالان باید فعالیت هوازی با شدت متوسط هفتگی خود را تا 300 دقیقه در هفته افزایش دهند یا 150 دقیقه فعالیت شدید در هفته یا ترکیبی از این دو را انجام دهند.

فعالیتهای تقویت عضلات به نحوی که گروه عضلات اصلی بدن درگیر باشند باید 2 بار یا بیشتر در هفته انجام شوند. این توضیه ها برای تمامی بزرگسالان سالم صرفنظر از نژاد، قومیت و سطح درآمد قابل اجرا است مگر اینکه توصیه پزشکی خاصی داشته باشند. البته برای افراد معلول هم با توجه به ظرفیتهای ورزشی و محدودیت ها و خطرات سلامتی، نیاز به انطباق وجود دارد.

راه های متنوعی برای دستیابی به 150 دقیقه در هفته وجود دارد. مفهوم انباشت 150 دقیقه در هفته با انجام فعالیت در دوره های  کوتاه تر، حداقل 10 دقیقه ای در طول هفته حاصل می شود: مثلاً هر بار 30 دقیقه فعالیت با شدت متوسط 5 بار در هفته.

خانم های باردار یا پس از بارداری و افرادی که دچار بیماریهای قلبی شده اند، شاید نیاز به اقدامات احتیاطی بیشتر و یا توصیه های پزشکی، پیش از رسیدن به سطح توصیه شده از فعالیت ها را داشته باشند.

بزرگسالان غیر فعال و بزرگسالان با محدودیت های ناشی از بیماری میتوانند از مزایای این طرح برخوردار شوند هر گاه بتوانند از گروه غیر فعال به گروه فعال نسبی تغییر وضعیت دهند. بزرگسالانی که در حال حاضر توصیه های فعالیت فیزیکی را دنبال نمی کنند باید افزایش مدت، دوره های تکرار و در نهایت شدت انجام فعالیت را هدف قرار دهند.

مزایای فعالیت های فیزیکی برای بزرگسالان:

در مجموع شواهد قوی حاکی از این واقعیت هستند که مردان و زنانی که بیشتر به فعالیت های فیزیکی می پردازند در مقایسه با آنهایی که کمتر فعالند:

-          نرخ پایین تری از مرگ و میر به علل مختلف، بیماری های قلبی – عروقی، فشار خون بالا، سکته مغزی، دیابت نوع 2 ، سندروم متابولیک، سرطان سینه و روده بزرگ و افسردگی را دارا می باشند.

-          ریسک کمتری برای شکستگی لگن یا مهره را دارند.

-          از آمادگی عضلانی و توانایی های قلبی-تنفسی بیشتر برخوردار بوده و شانس بیشتری برای کنترل وزن خود داشته و از تناسب وزنی بهتری برخوردارند.

                                ادامه دارد ....

                                                   قسمت بعد

توصیه های تفصیلی از طرف سازمان بهداشت جهانی در کتاب الکترونیکی زیر به زبان انگلیسی ارائه شده است.

http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/44399/1/9789241599979_eng.pdf





نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، تمرینات درمانی، 
برچسب ها : سازمان بهداشت جهانی، سلامت همگانی، فعالیت بدنی، فعالیت فیزیکی، فیزیوتراپی و سلامت همگانی، فعالیت هوازی،
لینک های مرتبط :




یکشنبه 11 تیر 1396 09:04 ق.ظ
Hi, Neat post. There's an issue along with your web site
in internet explorer, could check this? IE nonetheless is the market chief and a large portion of other people
will omit your magnificent writing because of this problem.
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 12:12 ب.ظ
I know this website presents quality depending posts and other data, is there
any other web site which provides such information in quality?
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 12:00 ب.ظ
After I originally commented I appear to have clicked on the -Notify me
when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I receive four emails
with the same comment. There has to be a way
you can remove me from that service? Thanks!
یکشنبه 27 فروردین 1396 08:44 ب.ظ
Wow! This blog looks just like my old one! It's on a totally different
topic but it has pretty much the same layout and design. Excellent choice of colors!
شنبه 26 فروردین 1396 04:50 ب.ظ
I think the admin of this web page is truly working hard
in favor of his web site, since here every data is quality
based stuff.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر