تبلیغات
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی - آنجه درباره کمر درد باید بدانیم
 
رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

back pain

تقریباً همه افراد نوعی از کمر درد را در مرحله ای از زندگی تجربه کرده اند. درد شاید ناگهانی اتفاق افتاده و در طی چند روز یا هفته از بین برود یا شاید به تناوب اتفاق بیافتد، و هیچگاه بصورت کامل برطرف نشود و تاثیر عمده ای بر روی فعالیت های روزمره شما بگذارد.


کمر شما چگونه عمل می کند؟

کمر شما یک سیستم پیچیده  از اجزای به هم پیوسته است:

·         استخوان ها یا مهره ها که ستون فقرات را تشکیل داده و توسط دیسک ها از هم جدا می شوند، دیسک ها به عنوان ضرب گیر عمل می کنند و پشتیبانی کننده و توزیع کننده وزن بدن شما می باشند.

·         طناب نخاعی که در ستون فقرات قرار گرفته و محافظت می شود، یک دسته بافت عصبی را شامل می شود که ریشه های عصبی را به بخشهای دیگر بدن مرتبط می کند و از فضای درون مهره ها عبور می کند.

·         ستون فقرات بشدت در بین رباط ها پیچیده شده و توسط عضلات حمایت می شود.

back pain

علل کمر درد چیست؟

برای بسیاری از مردم کمر درد با استقرار نامناسب و عادات نادرست ایجاد می شود.

بیش از 70% از مشکلات کمر در طی فعالیت های روزمره شروع می شوند. تصادفات و سایر آسیب ها به  30% از مسائل کمر مرتبط می شوند.

فرسایش و زوال انباشته ای که بدن ما بصورت روزمره تجربه می کند ما را صرفنظر از نوع حرفه و فعالیتمان در معرض تجربه یک کمردرد قرار می دهد. این موضوع با افزایش سن بدلیل از دست رفتن انعطاف پذیری ستون فقرات بیشتر میشود. فعالیت های روزمره نظیر باغبانی، خانه داری، بلند کردن فرزند، تلاش برای دسترسی پیدا کردن به یک شیء یا حتی سرفه می تواند سرآغاز و مسبب یک درد باشد که ممکن است ساعات یا روزها و یا سالها به درازا بکشد. بهتر است قبل از عملیاتی مانند باغبانی شانه های خود را دوران دهید، تنه خود را چرخش دهید و روی پنجه و پاشنه پا بتناوب بایستید. حرکات تمرینی نظیر جمع آوری هم برای گرم کردن انجام دهید، و زمان کوتاهی برای انجام حرکات کششی اختصاص دهید، سپس این حرکات را در آخر  فعالیت خود نیز انجام دهید. اگر در حین فعالیت احساس سفتی یا گرفتگی کردید کار را متوقف کرده و حرکات کششی بیشتری انجام دهید.


کمر درد دلایل زیادی داشته و به شکل های متفاوتی ظاهر می شود. موارد ذیل از جمله این دلایل می باشند:

فشار ناشی از وضعیت ظاهری (postural stress)

·         وضعیت نادرست استقرار باعث فشار بر ستون فقرات می شود. بافت نرم بیش از حد کشیده شده و عضلات دچار خستگی شده و مفاصل و رشته های اعصاب تحت فشار قرار می گیرند.

آسیب های عضلانی

·         آسیب های عضلانی خفیف بصورت خودبخود بهبود پیدا می کنند، اما آسیب های شدید نیازمند درمان فیزیوتراپی برای تخفیف درد و ایجاد روند بهبود هستند.

آسیب های دیسک

·         دیسک ها همانند ضربه گیر ستون فقرات عمل می کنند و از بالا و پایین به مهره ها تکیه دارند، بنابراین نمی توانند به بیرون بلغزند. دیسک ها دارای یک سطح داخلی ژله مانند و نرم هستند که میتواند دچار تورم و یا فتق و یا حتی گسیختگی ناشی از فشارهای مکانیکی در اثر بلند کردن یا پیچش شوند. هر چند بیشتر مسائل دیسک در اثر یک صدمه ایجاد میشوند، دیسکها بتدریج فرسوده و نازک می شوند و با گذر عمر به سمت زوال پیش می روند.

ورم مفاصل

·         مفاصل مهره ها می توانند در اثر التهاب مفاصل و رشد استخوانی در لبه های مهره ها، تحت تاثیر آرتریت مخرب قرار گیرند. درد ممکن است محدود به پشت باقی بماند یا به پایین شکم، کشاله ران، ساق و یا پا کشیده شود. مسافتی که درد توسعه می یابد به عنوان نشانه ای از شدت آسیب است.

·         علائمی مانند سوزن سوزن شدن، بی حسی یا احساس سوزش در ناحیه ساق یا پا که در طول مسیر با درد همراه باشد نیز نشانه هایی از شدت صدمه بوده و نباید به حال خود رها شود. این نشانه ها شاید نتیجه صدمه به عصب سیاتیک باشد که از کمر به پایین به سمت ساق و پا رفته و اعصاب را به عضلات ساق هدایت می کند.

به طور معمول درد ناشی از عضلات و یا رباط ها ظرف 24 تا 48 ساعت بعد از آسیب دیدگی ترمیم میشوند. اگر طی 24 ساعت درد برطرف نشد یا بد تر شد باید با درمانگر مشورت نمایید.

back pain

پیشگیری:

مطالعات اخیر نشان می دهد مهمترین عامل اجتناب از آسیب کمر شرایط فیزیکی روزمره شما است. نتایج این مطالعات انجام تمرینات هوازی نظیر پیاده روی و شنا را به منظور ایجاد شرایط سالم کمر پیشنهاد می نماید. با این حال یک مجموعه تمرینات مشخص برای تحرک و تقویت ستون مهره ها می تواند در جلوگیری از عود مجدد کمر درد موثر باشد. عضلات قوی در ناحیه کمر و شکم برای حمایت ستون معره ها لازم است و یک فیزیوتراپیست می تواند راهکارهایی  برای تقویت این عضلات ارائه دهد. فیزیوتراپیست ها نکات زیر را برای اجتناب از کمر درد به شما پیشنهاد می کنند:

بلند کردن:  (Lifting)

با پاهای باز به اندازه عرض شانه مفاصل ران و زانوی خود را خم کرده و پشت خود را تا حد امکان صاف نگاه دارید. بار را محکم بگیرید و آنرا نزدیک به بدم خویش نگاه دارید.عضلات شکم خود را سفت و منقبض نمایید و از عضلات قوی ساق خود برای بلند کردن بار استفاده نمایید. کمر خود را صاف نگاه دارید و از پیچش اجتناب نمایید. پای خویش را در جهتی که می خواهید بروید قرار دهید.

استقرار: (Posture)

قفسه سینه را بالا دهید شانه ها را آزاد نموده و چانه خود را به داخل متمایل نمایید. شیوه استقرار باید در حالت نشسته، ایستاده و راه رفتن همواره پایدار، متعادل و راحت باشد.

نشستن: (Sitting)

برای مدت زمان طولانی در حالت نشسته نباشید؛ بلند شده و در اندام های خود کشش ایجاد کرده و راه بروید. در صورت نیاز از یک حمایت کننده برای پشت خود در حالت نشسته اسفاده نمایید اما مطمئن باشید که برای شما متناسب است.

تمرین: (ٍExercise)

یک بدن سالم و متناسب فشار کمتری بر کمر وارد می آورد. فیزیوتراپیست شما می تواند به شما نشان دهد چگونه با ورزشهای کمر و شکم می توانید کمر خود را قوی و انعطاف پذیر نگاه دارید.

رانندگی: (Driving)

صندلی ماشین خود را طوری تنظیم نمایید که کمر شما حمایت شود و پاهایتان در وضعیت راحتی باشند و کمی خم باشند. اگر احتیاج به حمایت بیشتری در پشت خود دارید از یک رول کمری یا حوله پیچیده شده استفاده نمایید.

خواب: (Sleeping)

بالش شما باید به اندازه کافی محکم باشد که از ستون مهره های شما در یک وضعیت طبیعی حمایت نماید. از یک لایه فوم برای پشتیبانی بیشتر استفاده نمایید.

 back pain

درمان:

فیزیوتراپیست ها مهارت لازم برای مواجهه  با آسیب های کمر را در دوره کاری خویش بدست آورده اند. آنها یک ارزیابی جامع از کمر شما به عمل آورده و منشاء مشکل را از این طریق پیدا نموده و یک برنامه اختصاصی برای درمان مشکل ارائه می دهند.

آنها بسته به شدت آسیب ممکن است از روشهای زیر برای درمان استفاده نمایند:

-          انواع تکنیکهای کایروپرکتیک نظیر موبایلیزیشن و درمان به کمک دست (Manipulation)

-          تمرین برای تقویت عضلات مرتبط

-          بازآموزی شیوه های درست استقرار (Postural) و شرایط عمومی

-          آموزش مکانیزم فیزیکی مناسب برای بدن و تکنیک های مناسب برای جلوگیری از عود مجدد کمر درد

-          به کارگیری روشهایی مانند TENS،  Ultra Sound، گرما، سرما  به منظور کاهش درد

___________________________________________________________________________________

برگرفته از منابع انجمن فیزیوتراپی کانادا

لازم به توضیح است که محتویات این پست به عنوان یک سرویس عمومی تنظیم شده
 و جایگزینی برای توصیه های پزشکی، تشخیصی و درمانی محسوب نمی شود.
___________________________________________________________________________________

در زیر فرم گرافیک بروشور محتوای فوق ارائه شده است:

back pain


back pain

back pain

back pain





نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، ┘- تمرین ستون فقرات و کمر، منابع و مقالات مفید در حوزه فیزیوتراپی، 
برچسب ها : کمر درد، علت کمر درد، درمان کمر درد، پیشگیری از کمر درد، فیزیوتراپی و کمر درد، فیزیوتراپی،
لینک های مرتبط :




شنبه 18 شهریور 1396 08:38 ق.ظ
Nice post. I was checking constantly this blog and I'm
impressed! Very helpful info specially the last part :) I care for such info
a lot. I was looking for this particular info for a long
time. Thank you and best of luck.
جمعه 13 مرداد 1396 07:04 ق.ظ
Just want to say your article is as amazing. The clarity to your
put up is simply spectacular and i could suppose you are knowledgeable
in this subject. Well along with your permission let me to snatch your feed to keep up to date with imminent post.
Thanks a million and please keep up the rewarding work.
جمعه 6 مرداد 1396 08:20 ق.ظ
Hi! I know this is kinda off topic but I was wondering
which blog platform are you using for this
site? I'm getting fed up of Wordpress because I've had
issues with hackers and I'm looking at options for another platform.
I would be awesome if you could point me in the direction of
a good platform.
یکشنبه 11 تیر 1396 11:33 ق.ظ
Hi my friend! I want to say that this article is awesome, great written and come with
almost all important infos. I'd like to see extra posts like this.
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 12:30 ب.ظ
Every weekend i used to pay a visit this site, as i want enjoyment, for the reason that this this website conations in fact good funny data too.
دوشنبه 11 اردیبهشت 1396 07:32 ب.ظ
Greetings from Carolina! I'm bored to death at work so I decided to check out your website on my iphone during lunch break.
I love the information you present here and can't wait to take a look when I get
home. I'm amazed at how fast your blog loaded on my mobile ..
I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyhow,
great blog!
شنبه 9 اردیبهشت 1396 09:40 ب.ظ
Wow, that's what I was seeking for, what a data! present here at this
weblog, thanks admin of this website.
دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 07:52 ب.ظ
Its like you read my thoughts! You appear to know so much about this, like
you wrote the guide in it or something. I think that you just can do with
a few percent to force the message home a bit,
however instead of that, this is fantastic blog.
An excellent read. I'll definitely be back.
شنبه 26 فروردین 1396 04:07 ق.ظ
Ahaa, its pleasant discussion about this paragraph at this place at this blog, I have read all that, so at
this time me also commenting here.
جمعه 25 فروردین 1396 07:46 ب.ظ
I every time used to study post in news papers but now as
I am a user of web therefore from now I am using net for posts, thanks
to web.
پنجشنبه 24 فروردین 1396 08:17 ب.ظ
Wow, that's what I was looking for, what a material!
present here at this website, thanks admin of this web site.
چهارشنبه 23 فروردین 1396 02:19 ب.ظ
Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted
to say that I've really loved surfing around your blog posts.
After all I'll be subscribing in your feed and I hope you write once more soon!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر