رویکردهای نوین در فیزیوتراپی
دکترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز سلامت
                                                        
درباره وبلاگ

در این وبلاگ سعی داریم شما را با جدیدترین تکنیک ها و دیدگاه های فیزیوتراپی به منظور ارتقاء سلامت همگانی و پیش گیری از آسیب های اسکلتی - عضلانی و روشهای درمانی آشنا نماییم.
___________________________
انتشار مطالب وبلاگ فقط با ذکر منبع یا کسب اجازه از نویسنده مجاز میباشد.
___________________________

آدرس وبلاگ: www.mnphysio.ir
___________________________
آدرس کلینیک : ساری - خیابان فرهنگ مجتمع شهریار 3 طبقه هفتم واحد 709
تلفن: 01133300075 - 01133314402
___________________________
تنظیم وبلاگ از: مهندس داریوش پورمند
___________________________

مدیر وبلاگ : فیزیوتراپیست مریم نعیمی
نظرسنجی
تا چه حد از عملکرد وبلاگ رویکردهای نوین در فیزیوتراپی رضایت داشته اید؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
مشکل در راه رفتن اصلاحی است که برای توصیف مشکلات الگوی راه رفتن کودکان به دلایل مختلف به کار می رود. در سالهای آغاز زندگی الگوی راه رفتن طبیعی یک کودک با یک بزرگسال متفاوت است. به عنوان مثال یک کودک یک ساله با قدمهای کوتاه و سریع راه می رود، اما یک کودک 3 ساله با الگوی نزدیک به بزرگسالان راه می رود. توجه والدین به نحوه راه رفتن کودکان مساله شایعی است، هرچند بسیاری از این قبیل مشکلات با گذشت زمان بدون هیچ اقدام درمانی برطرف می شود.
foot

در صورت وجود هر مشکلی در راه رفتن کودکان یک فیزیوتراپیست می تواند بررسی و در صورت نیاز تمرینهای مناسب یا ارجاع را توصیه نماید.

انواع مشکلات راه رفتن کودکان:

-        Intoeing ((Pigeon Toes یا انگشتان پا کبوتری

                  foot

و این یعنی وقتی کودک راه می رود یا می دود، پا به جای اشاره مستقیم به جلو به سمت داخل می چرخد.

سه نوع انحنا می توانند منجر به چنین وضعیتی شوند: curved foot  - curved shin - curved thighbone این مشکل در نوزادان و کودکان نوپا شایع بوده و در نوزادان چرخش به داخل در جلوی پا Metatarsus adductus نامیده می شود. هر چند در اکثر کودکان بصورت خودبخودی برطرف می شود اما در این موارد کشش به سمت جلوی پا مفید است. در موارد شدید گچ گیری خفیف برای چند هفته برای حفظ شکل نرمال پا شاید توصیه شود.

این وضعیت در کودکان نوپا اغلب در اثر چرخش داخلی استخوان تیبیا (تیبیا تورشن) اتفاق می افتد که ممکن است ناشی از وضعیت داخل رحمی باشد البته در این صورت در بیشتر موارد به صورت خودبخودی برطرف می شود. در کودکان بزرگتر بیرون زدگی استخوان ران در این وضعیت اتفاق می افتد. در این حالت زانوهای کودک در حالت ایستادن و راه رفتن به سمت داخل می چرخد.

-        Tiptoe Walking  یا راه رفتن روی نوک پا

راه رفتن روی نوک پا حالتی است که کودک بجای کف پا روی انگشتان خود راه می رود. البته خیلی از کودکان نوپا رو نوک پا راه می روند. اغلب این حالت با آغاز سن مدرسه از بین وی رود. اگر کودک می تواند روی کف پا بیایستد این عادت خودبخود رفع می شود. اگر وی بندرت روی کف پا میایستد و یا سفتی در مچ پا دارد و یا در پوشیدن کفش وی دچار سختی هستید شاید وی در این شرایط نیاز به کمک داشته باشد.

                                      foot

-        Knock Knees  یا زانوی کج

 این وضعیت هنگامی اتفاق میافتد که زانوان به هم سابیده شده اما مچ ها از هم جدا هستند. در دوران کودکی این وضعیت یک مرحله از رشد طبیعی محسوب می شود. از سن 2 تا سه سال این حالت مشهود شده و باید بعد از سنین 3 یا 4 سالگی برطرف شود. اگر مشکل در 6 سالگی پابرجاست یا اگر یک پا بیش از دیگری متاثر از چنین شرایطی است، نیاز به توجه بیشتر دارد.

                                    foot

فیزیوتراپیست های با تجربه در این حوزه با ارزیابی اسکلتی عضلانی در باره نحوه راه رفتن کودکان بدنبال دلایلی از قبیل عدم تعادل عضلانی ، گرفنگی یا ضعف عضلانی و یا سفتی مفاصل می باشند. اگر کودک شما در نتیجه ارزیابی دچار هرگونه مشکلی در راه رفتن باشد درمان وی ممکن است شامل موارد ذیل باشد:

·        کشش برای هرگونه عدم تعادل عضلانی

·        تمرینات تقویت عضلات

·        راهکارهایی برای وضعیت درست نشستن

·        مشاوره در کسب مهارتهای حرکتی در یک برنامه خانگی

·        شرکت در کلاسهای تمرینی در صورت لزوم

·        مشاوره درباره کفش مناسب

·        ارجاع به پزشک متخصص در شرایط لازم

حرکات کششی مناسب برای کودکان:

گرفتگی و سفتی عضلات در کودکان به هر دلیلی از شرایط عصبی گرفته تا نشستن طولانی مدت پشت میز یا کامپیوتر ممکن است پیش بیاید. فیزیوتراپیست ها اغلب در این شرایط حرکات کششی مانند موارد ذیل را توصیه می کنند. در مشکلات راه رفتن نیز کشش های مذکور می توانند مفید باشند.

·        عضله Soleus : کودک به پشت بر روی زمین یا تخت دراز کشیده و با یک دست زانو و یک دست مچ پایی را که قصد کشش آنرا دارید حمایت کنید. زانو در حالت 90 درجه خم باشد. مچ را در دست نگاه داشته و با جلوی دست پا را به سمت بالا به طرف صورت خم نمایید. کل پا را حرکت ندهید. برای 20 ثانیه این وضعیت را نگاه داشته و 5 بار تکرار نمایید.  این کشش ابتدا باید بصورت Passive و توسط شما انجام شود و سپس در صورت امکان از کودک بخواهید خود این کشش را انجام دهد.

·        اسکات : در حالتیکه پاشنه پا بر روی زمین قرار گرفته و پاها صاف و موازی با انتها فقط جدا از زمین باشند. تا زمانی که احساس راحتی می کند نگاه داشته و سپس بایستد. 5 بار تکرار شود.

·        عضله Gastocnemius : کودک به پشت بر روی زمین یا تخت دراز کشیده و با یک دست زانو و یک دست مچ پایی را که قصد کشش آنرا دارید حمایت کنید. زانو در حالت 90 درجه خم باشد. مچ را در دست نگاه داشته و با جلوی دست پا را به سمت بالا به طرف صورت خم نمایید. برای 20 ثانیه این وضعیت را نگاه داشته و 2 بار تکرار نمایید.  این کشش ابتدا باید بصورت Passive و توسط شما انجام شود و سپس در صورت امکان از کودک بخواهید خود این کشش را انجام دهد.

·        راه رفتن روی پاشنه (راه رفتن پنگوئن)

از کودک بخواهید بر انگشتان خود را بالا آورده و بر روی پاشنه پا راه برود، طوریکه پاها حالت موازی را حفظ کنند. 10 متر رفته و استراحت نموده و 5 بار تکرار نماید.

·        از کودک بخواهید بر روی یک پله کوتاه بر روی قسمت جلویی کف پای خویش ایستاده و پاشنه خود را بالا آورد. ( ممکن است به کمک شما برای حفظ تعادل نیاز داشته باشد.) آنگاه از وی بخواهید که بارامی انگشتان را بالا آورده و پاشنه را بر زمین بگذارد. هر بار برای 10 ثانیه نگاه داشته و 5 بار تکرار نماید.

·        کشش همسترینگ: از کودک بخواهید به پشت بر روی زمین یا تخت دراز کشیده و در حالیکه زانو صاف است پا را بارامی به سمت سینه بالا بیاورید. با احساس مقاومت یا شکایت از درد پا را ثابت نگاه داشته و مطمئن باشید پای دیگر صاف بر روی زمین است.برای 20 ثانیه این وضعیت را نگاه داشته و آزاد نمایید. 5 بار تکرار نمایید. در صورت امکان از کودک بخواهید خود به صورت عملکردی این حرکت را انجام دهد.

·        بالا آوردن پا: از کودک بخواهید بر روی یک پا بیاستد و پای دیگر را با زانوی صاف بر روی یک صندلی گذاشته و بآرامی به سمت انگشتان خم شود. برای 20 ثانیه این وضعیت را نگاه داشته و 5 بار تکرار و سپس با پای دیگر تکرار نماید.

·        Bear Standing : درحالیکه کودک صاف ایستاده و دستانش بموازات زمین امتداد دارد با اندکی حمایت بخواهید با زانو و پشت صاف به سمت جلو خم شود. 20 ثانیه وضعیت را حفظ و 5 بار تکرار نمایید. با تکرار حرکت موقعیت ححمایت را پایین تر بیاورید.

·        کشش همسترینگ و ساق با نشستن طولانی:

برای کشش بیشتر عضلات پشت ران و قسمت پایین ساق از کودک بخواهید کنار دیوار نشسته و پاها را دراز کرده و پشت را صاف نگاه دارد. مطمئن باشید زانوها صاف باشند و پاها سمت بالا را نشان دهند. هدف نهایی برای این وضعیت 30 دقیقه در روز است که می تواند در پریودهای 5 دقیقه ای اجرا شود.


منبع:

http://www.therapiesforkids.com.au/conditions/gait-disorders/

تمرینات کششی:

http://www.therapiesforkids.com.au/wp-content/uploads/2013/09/PT-Information-SheetPTLeg-Stretches.pdf






نوع مطلب : مباحث عام در فیزیوتراپی، تمرینات درمانی، 
برچسب ها : فیزیوتراپی، انجراف پا در کودکان، تمینات کششی نوزادان، مشکل راه رفتن کودکان،
لینک های مرتبط :






 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات